”LASTEN PÄIVÄHOIDON TILANNE”
Kai Muukkonen ja 7 muuta 8.9.2008
”Lasten päivähoidon tilanne Valkeakoskella on huono. Päiväkodit ovat täynnä ja lukuisat lapsiperheet joutuvat jonottamaan hoitopaikkaa. Huolimatta kasvatus- ja opetustoimen hyvistä pyrkimyksistä, tilanne ei ole korjaantunut, eikä ole korjaantumassakaan lähiaikoina ilman pikaisia ja vaikuttavia toimenpiteitä, eli uusien päiväkotien rakentamista suunniteltua nopeammalla aikataululla.
Ei saa olla, eikä saa tulla, tilannetta, jolloin Valkeakosken kaupunki rikkoo lakia ollessaan kykenemätön osoittamaan päivähoitopaikkaa tarvitseville.
Juusonrantaa rakennettaessa sinne varattiin ja kaavoitettiin tontti päiväkotia varten.
Valtuustoaloitteena esitimme, että selvitettäisiin mahdollisuudet jo vuonna 2009 aloittaa Juusonrannan päiväkodin rakentaminen ja että rakentamista varten osoitetaan määräraha vuoden 2009 Valkeakosken kaupungin talousarvioon.”
Käsitelty kaupunginvaltuustossa 15.12.2008
Vastauksessa kerrottiin, että kasvatus- ja opetuskeskus on aktiivisesti etsinyt vaihtoehtoja päivähoitotilanteen ratkaisemiseksi sekä väliaikaisina pikaratkaisuina, että taloudellisesti ja toiminnallisesti mielekkäinä pysyvinä ratkaisuina. Juusonrannan tontin rakennusoikeus ei riitä vastaamaan pohjoispuolen päivähoitopaikkojen kokonaistarpeeseen, vaan sen lisäksi olisi tiloja lisättävä vielä muualle. Sijainniltaan paikka ei myöskään Vanhankylän päiväkodin valmistuttua ole paras mahdollinen, vaan tarve painottuu silloin enemmän Eerolan suuntaan. Mikäli kysyntä kuitenkin kasvaa enemmän kuin on arvioitu, on tontti otettavissa tarvittaessa nopeasti käyttöön.
Vastaus tyydytti aloitteen allekirjoittajia.
”OMAISHOIDON TUEN TOTEUTTAMINEN AIEMPAA LAAJEMMIN”
Seppo Kuisma ja 10 muuta 16.6.2008
”Kunta voi myöntää omaishoidon tukea, jos henkilö sairauden, vam-man tai muun syyn vuoksi
tarvitsee kotona apua ja hoitoa. Pääsääntöisesti kohderyhmänä ovat olleet i-kääntyneet henkilöt,
joita hoitaa puoliso. Useissa vastuullisissa kunnissa tämä tuki ulottuu kuitenkin lähes kaikkiin
ikäryhmiin, mm. jopa alle 21-vuotiaat voivat sitä saada.
Valkeakoskella omaishoidon tuki on Valkeakoskella rajattu talousarviossa myönnettyihin määrärahoihin. Pääsääntöisesti tukena maksetaan meillä taulukon määräämää alinta kuukausipalkkiota, josta peritään verot ja muut lakisääteiset maksut. On erikoista sitoa tämä kiistatta kaikkein edullisin tuki-muoto talousarviomääräyksiin.
Missään tapauksessa omaishoidon tukea ei myönnetä heikoin perustein. Takana on moniportainen ja tar-kasti kontrolloitu kriteeristö.
Aloitteena kaupunginvaltuustolle esitämme omaishoidon tuen kehittämiseksi seuraavaa:
1. Talousarvioon varataan vuodesta 2009 alkaen riittävät määrärahat niin, että kriteerit täyttäviä asiakkaita ei rajata ko. momentin määrärahojen loppumisen perusteella tuen ulkopuolelle.
2. Omaishoidon tuen kehittäminen liittyy myös asuinolojen tekniseen kehittämiseen (mm. hissien lisääminen vammaispalvelulain perusteella).
3. Kotona asumista inhimillisimpänä ja myös edullisimpana hoitomuotona kaupungin tulee kaikin mahdollisin keinoin tukea – taustalla on otettava huomioon myös kaupungin väestön nopea ikääntyminen. Viittaamme myös Valkeakosken kaupunginhallituksen STAKES:lta tilaaman
selvityspyynnön johtopäätökseen paikkakuntamme laitospaikkavaltaisuudesta. Omaishoidon tuen laajen-taminen perustuu STAKES:n antamaan lausuntoon, jossa suositellaan laitoshoitopaikkojen vähentämistä Valkeakoskella.
4. Omaishoitajille kuuluvat lakisääteiset vapaapäivät tulee järjestää asianmukaisesti.”
Käsitelty kaupunginvaltuustossa 15.12.2008
Vastauksessa kerrottiin, että omaishoidon tukeen vuodelle 2009 varataan riittävän suuri määräraha.
Hissien rakentamista kerrostaloihin on edistettävä ja palvelurakenneuudistuksessa on kasvava omaishoidon tarve otettava huomioon. Lisäksi todettiin, että vuoden 2009 talousarvioon on kirjattu seuraava lause: ”Voimassa olevien ehtojen mukaisesti omaishoidontuki myönnetään kaikille hakijoille, jotka täyttävät omaishoidontuen saamisen nykyiset edellytykset”.
Vastaus tyydytti aloitteen allekirjoittajia.
”OMAISHOIDON TUKEMINEN”
Kai Muukkonen ja 8 muuta 19.5.2008
”Omaishoitajat tekevät varmasti mittaamattoman arvokasta työtä, niin Valkeakoskella, kuin koko yhteiskunnassa. Tästä olemme varmasti yksimielisiä poliittisesta suuntauksesta tai suuntaamattomuudesta riippumatta.
Valkeakoski on päättänyt satsata omaishoitoon mm. lisäämällä määrärahoja, kuten kuluneen vuoden talousarviossa tehtiin. Tämä on varmasti oikea suuntaus. Mutta, miten voivat omaishoitajat? Miten he jaksavat?
Tämä ryhmä kun omista tekemisistään ja jaksamisestaan ei suurta meteliä pidä. Meidän tuleekin tukea omaishoitajia niillä keinoilla, jotka meillä ovat käytettävissä.
Valkeakosken kaupunki tukee omaa henkilökuntaansa monin eri tavoin liikunnan, virkistyksen ja kulttuurin alueella.
Me aloitteen allekirjoittaneet valtuutetut esitämmekin, että omaishoitajat ovat oikeutettuja vuoden 2009 alusta samoihin etuihin, kuin Valkeakosken kaupungin henkilöstö.”
Käsitelty kaupunginvaltuustossa 6.10.2008
Vastauksessa todettiin, että laki määrittelee omaishoidon toimeksiantosopimukseksi, missä hoitaja ei ole työsopimussuhteessa kuntaan, hoidettavaan tai hoidettavan huoltajaan. Liikuntaan,
virkistykseen ja kulttuurin harrastamiseen liittyvät tukitoimet tulisi järjestää erillään henkilöstölle tarkoitetuista toimenpiteistä. Johtoryhmä esittää, että sosiaali- ja terveystoimelle annetaan tehtäväksi valmistella toimintamalli omaishoitajien liikunnan ja virkistyksen tukemiseksi.
Omaishoitajalla on oikeus pitää vapaata vähintään kolme vuorokautta kuukaudessa, mutta Valkeakoskella ei näitä kaikkia lakisääteisiä vapaapäiviä ole mahdollista käyttää hoitopaikkojen vähyyden vuoksi. Omaishoidon tukitoimia tulisi kehittää. Sosiaali- ja terveyslautakunta puoltaa
valtuustoaloitteen toimeenpanoa.
Vastaus tyydytti aloitteen allekirjoittajia.
”VALKEAKOSKEN LAPSI- JA NUORISOPOLIITTINEN OHJELMA”
Seppo Kuisma ja 9 muuta 21.4.2008
”Aloitteessa esitettiin, että Valkeakoskelle laaditaan viipymättä oma lapsi- ja nuorisopoliittinen ohjelma.
Kaupunginhallituksen tulee nimittää selkeällä toimeksiannolla moniammatillinen asiantuntijoista koostuva työryhmä ohjelmaa valmistelemaan. Tärkeää on, että tämä työryhmä pystyy verkostoyhteistyöhön myös eri järjestöjen kanssa.
Toiminnan tavoitteeksi tulee asettaa pysyvän moniammatillisen yhteistyöverkoston rakentaminen.
Kysymyksessä on samalla eräänlainen foorumi, joka käsittelee säännöllisesti lasten ja nuorten hyvinvointiin liittyviä ongelmia, niiden ratkaisumahdollisuuksia, kehittelee toimintamalleja ongelmien ennalta ehkäisemiseksi, sekä ehdottaa muita konkreettisia toimenpiteitä.
Ohjelman tulee kattaa lapsen ja nuoren kehitys syntymästä 25-vuotiaaksi saakka. Tämä ikähaarukka tulee mm. nykyisestä hallituksen lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelmasta.
Lapsi- ja nuorisopoliittinen ohjelma tulee liittää valtuuston sitoviin tavoitteisiin ja sille tulee osoittaa määrärahat talousarviossa ja taloussuunnitelmassa.
Aloitteen tavoitteena on, että v. 2009 talousarviossa ja seuraavien vuosien taloussuunnitelmassa asia on otettu huomioon lainsäädännön velvoittamalla tavalla.”
Käsitelty kaupunginvaltuustossa 9.3.2009
Annetussa vastauksessa kerrottiin, että nuorisotoimelle annetaan tehtäväksi valmistella esitys kaupunginhallitukselle työryhmän nimeämisestä lapsi- ja nuorisopoliittisen ohjelman valmistelutyöhön.
Vastaus tyydytti aloitteen allekirjoittajia.
”VANHUSNEUVOSTON PERUSTAMINEN VALKEAKOSKELLE”
Seppo Kuisma ja 8 muuta 21.4.2008
Aloitteessa esitettiin, että Valkeakoskelle perustetaan vanhusneuvosto vuonna 2008.
Vanhusneuvoston tehtävinä olisi mm. lausuntojen antaminen, aloitteiden tekeminen, päätöksenteon edellyttämien tietojen kerääminen ja välittäminen viranhaltijoille ja mukana oleminen vanhusväestön palvelurakenteen mitoituksen kehittämisessä.
Käsitelty kaupunginvaltuustossa 8.9.2008
Vastauksena aloitteeseen sosiaali- ja terveyskeskus kertoi kannattavansa vanhusneuvoston perustamista Valkeakoskelle pitäen luontevana sen toiminnan käynnistämistä vuonna 2009.
Kaupunginhallitus omassa vastauksessaan kuitenkin kehotti edelleen selvittämään mm. työnjakoa eläkeläisjärjestöjen neuvottelukunnan ja mahdollisen vanhusneuvoston välillä ja myös sitä, voidaanko asia hoitaa pelkästään muuttamalla eläkeläisjärjestöjen neuvottelukunnan nimi vanhusneuvostoksi. Mielestämme ne ovat kuitenkin aivan erilaisia organisaatioita erilaisine tehtävineen, ja ennen kaikkea poikkeavaa on niiden asema kuntaan nähden.
Vastaus ei tyydyttänyt allekirjoittajia. Esitimme asian palauttamista uudelleen valmisteltavaksi.
Suoritetussa äänestyksessä esitystämme kannatti 9 valtuutettua (Vas.+Alfthan) 34 valtuutetun vastustaessa.
”SOSIAALI- JA TERVEYSHUOLLON ASIAKASPALVELUMAKSUT”
Reijo Heinonen ja 7 muuta 21.4.2008
”Asiakasmaksulakiin perustuvat maksujen korotukset kohtelevat kovimmin lapsiperheitä, eläkeläisiä ja muita paljon terveyspalveluja käyttäviä. Hallituksen suunnittelemat korotukset kaikissa sosiaali- ja terveydenhuollon maksuissa tulisivat olemaan keskimäärin 16,6 prosenttia. Maksut myös muutettaisiin indeksisidonnaisiksi, jolloin korotuksia tulisi jatkossakin automaattisesti. Hallituksen kaavailemaa lakimuutosta ei kuitenkaan tarvitse noudattaa, vaan kunnat voivat pidättäytyä korotuksista.
Aloitteessa esitettiin, että Valkeakosken kaupunki pidättäytyy korotuksista, jotka asiakasmaksulain muutokset mahdollistavat elokuun alusta 2008, ja että Valkeakosken kaupunki tulee arvioimaan niitä jatkossakin muillakin kuin lain suomilla perusteilla.
Lakimuutos mahdollistaa alempien maksuluokkien maksunalennukset ja ne tulee kiitollisuudella hyväksyä. Valkeakoskella, joka ei maksa ns. Valkeakoski-lisää, suurista maksukorotuksista luopuminen olisi vastaantulo lapsiperheille.”
Käsitelty kaupunginvaltuustossa 10.11.2008
Vastauksessa todettiin päivähoidon osalta, että mikäli päivähoitomaksujen korotusta ei oteta käyttöön, merkitsee se arvioitujen tulojen merkittävää vähennystä vuoden 2009 talousarvioon vaikeuttaen palvelun järjestämistä hoitopaikkojen kysynnän ja lain edellyttämällä tavalla. Sosiaali- ja terveystoimen osalta todettiin, että sosiaali- ja terveyskeskus tulee esittämään maksujen korottamista lain sallimiin enimmäismääriin.
Vastaus ei tyydyttänyt allekirjoittajia. Esitimme, että korotuksista pidättäydytään. Suoritetussa äänestyksessä esitystämme kannatti 8 Vasemmistoliiton valtuutettua.
”ILMASTON MUUTOS / ENERGIANSÄÄSTÖOHJELMA”
Paavo Järvenpää ja 7 muuta 10.3.2008
”Ilmastonmuutos on aikamme suurimpia haasteita. Kansainvälis-ten sopimusten, valtakunnallisten päästötavoitteiden ja yk-sittäisten ihmisten vaikuttamisen lisäksi myös kunnat voivat tehdä osansa ilmastomuutoksen hillitsemiseksi ja sen kiel-teisten vaikutusten torjumiseksi.
Energiansäästö on helpoin ja kustannustehokkain tapa pienentää päästöjä ja vaikuttaa ilmastomuutoksen torjumiseksi.
Aloitteen allekirjoittavat ehdottivat, että Valkeakosken kaupunki laatii välittömästi kattavan energiansäästöohjelman, jossa kartoitetaan julkisten rakennusten sähkö-ja lämmitysenergian säästömahdol1isuudet ja että energiansäästöohjelman valmistuttua pyritään noudattamaan ohjelman tavoitteita ja pienentämään kaupungin omaa energiankulutusta.
Hyvällä toteutuksella täten voidaan vähentää huomattava määrä kaupungin energiakustannuksia. Säästyneet kustannukset voidaan sitten ohjata vaikkapa vanhustenhuoltoon.”
Käsitelty kaupunginvaltuustossa 8.9.2008
Vastauksessa aloitteeseen kerrottiin energiansäästöohjelman edesauttavan valtakunnallisten päästötavoitteiden saavuttamista. Säästöohjelman tekeminen ja siihen sitoutuminen tulisi toteuttaa eri hallintokuntien välisenä yhteistyönä. Hankkeelle tulisi nimetä työryhmä ja sitä vetämään palkata henkilö esim. työllisyysmäärärahoista. Kiinteistöjen peruskorjauksen yhteydessä kiinteistöt tullaan liittämään järjestelmään, jonka avulla päästään hyvään lopputulokseen ja saavutetaan mahdollisesti säästöjä. Uudisrakennuskohteissa jo rakennuslupamenettelyn yhteydessä on oltava
energiatodistus.
Vastaus tyydytti aloitteen allekirjoittajia.
”PÄIVÄHOIDON TILANNE / PALKKAUS, PERHEPÄIVÄHOITAJIEN VÄHIMMÄISPERUSPALKKA”
Kai Muukkonen ja 7 muuta 10.3.2008
”Valkeakoskella on kuluneen kalenterivuoden aikana syntynyt katastrofaalinen tilanne lasten päivähoidon alueella. Lasten päivähoidon ryhmille on etsitty paikkoja milloin mistäkin, ja enimmäkseen huonolla menestyksellä. Siitä huolimatta, lapsia edelleen jonottaa kunnalliseen päivähoitoon, eikä näköpiirissä ole, että tämä kysyntä tulevaisuudessa mihinkään hiipuisi.
Aloitteessa esitettiin, että Valkeakosken kaupungissa siirrytään mitä pikimmin perhepäivähoitajien osalta noudattamaan vähimmäisperuspalkkaa, joka olisi aloitteen tekohetkellä 1518,59 €/kk.
Tätä vähimmäisperuspalkkaa maksettaisiin perhepäivähoitajille aina, kun lapsiluku jäisi alle 4,5 hoitolapsen. Tästä järjestelmästä ei koituisi Valkeakosken kaupungille lainkaan lisäkuluja, jos perhepäivähoitajien ryhmät pidettäisiin lain salliman 4,5 hoitolapsen suuruisina. Vähimmäisperuspalkan käyttöön oton avulla taattaisiin perhepäivähoitajille edes jonkinlainen palkkataso, ja samalla saataisiin perhepäivähoitajat ehkä paremmin jatkossa pysymään tässä ammatissa, ja saataisiin ehkä uusiakin rekrytoitua eläkkeelle jäävien tilalle.
Luulisi, että Valkeakosken kuntapäättäjiäkin kiinnostaisi pitää kiinni palvelusta, joka omalla toimialueellaan on kuntatalouden kannalta hyvin edullinen toteutustapa.”
Käsitelty kaupunginvaltuustossa 16.6.2008
Vastauksessa todettiin, että peruspalkka aloitteen mukaisena johtaisi perhepäivähoidon ryhmäkoon osalta nykyistä jäykempään käytäntöön rajaamalla pois mahdollisuuden ottaa huomioon hoitajan tilanne paikkoja varattaessa. Aloitteessa esitetty tavoite kohtuullisesta ansiotasosta on kuitenkin kannatettava, jotta perhepäivähoitoa voitaisiin kehittää muiden päivähoitomuotojen rinnalla myös tulevaisuudessa. Lisäksi todettiin, että perhepäivähoitajien aloite hoitoryhmän kriteerien tarkistamisesta paikallisesti, sekä peruspalkan nostaminen tasaveroisesti muiden ammattiryhmien kanssa ovat viemässä hoitajien palkkausta aloitteessa esitettyyn suuntaan.
Vastaus tyydytti aloitteen allekirjoittajia.
”LASTENSUOJELULAIN MUUTOKSEN VAIKUTUSTEN SELVITTÄMINEN”
Paavo Järvenpää ja 7 muuta 14.1.2008
”Lastensuojelulaki muuttui v. 2008 alusta. Aloitteessa esitettiin muuttuneen lain vaikutuksia selvitettäväksi seuraavien kysymysten osalta:
1. Asettaako lakimuutos lisävelvollisuuksia kaupungille, ja jos, niin minkälaisia?
2. Mitä mahdollisuuksia kaupungilla on nykyorganisaatiolla ja panostuksilla selviytyä lakimuutoksista ja onko pätevää henkilöstöä riittävästi?
3. Mikäli lainmuutokset edellyttävät toimintojen ja taloudellisten voimavarojen lisäyksiä, milloin on tarkoitus tuoda ne valtuuston käsittelyyn?
4. Miten lainsäädännön piiriin kuuluvien henkilöiden oikeusturva taataan?
5. Mitä toimenpiteitä edellytetään, että lastensuojelun piiriin joutuvat tapaukset tulevat valmisteluun
ja käsittelyyn riittävän ajoissa, jotta ikävien tapausten ja niistä aiheutuvien kustannusten määrää saadaan vähennetyksi?”
Käsitelty kaupunginvaltuustossa 21.4.2008
Annetussa vastauksessa todettiin, että lastensuojelulain muutokset aiheuttavat kaupungille lisävelvoitteita, joiden hoitamiseksi tarvittaisiin yksi sosiaalityöntekijä lisää.
Toimintojen ja taloudellisten voimavarojen lisäykset viedään valtuuston päätettäväksi normaalissa vuoden 2009 talousarvion laadinta-aikataulussa.
Lainsäädännön piiriin kuuluvien henkilöiden oikeusturvan toteutumisen todettiin riippuvan kaupungin eri viranomaisten aktiivisuudesta ja vaativan jokaiselta toimijalta omaa aktiivisuutta saattaa lasten ongelmat lastensuojelun tietoon.
Tarvittavina toimenpiteinä vastauksessa kerrottiin mm. sosiaalityöntekijöiden ja perhetyöntekijöiden yhteistyön lisääminen ja toimintatapojen kehittäminen ja että erityisesti tulisi panostaa ns. tavallisten lapsiperheiden kotipalveluun. Samoin todettiin, että oikea-aikaiset ja riittävät sosiaali- ja terveydenhuollon muut palvelut tulisi taata. Erityisesti pitkät odotusajat perheneuvolaan, lastenpsykiatrisiin tutkimuksiin ja hoitoihin vaikeuttavat lastensuojelutyötä.
Annettu vastaus tyydytti aloitteen tekijöitä.
”MOOTTORIPYÖRILLE OMAT PARKKIPAIKAT”
Harri Asikainen ja 6 muuta 12.3.2007
Aloitteessa esitettiin pysäköintijärjestelyä, jossa moottoripyörille varattaisiin omat pysäköintiruudut. Siten etenkin kesäaikaan autojen pysäköintipaikkoja olisi käytettävissä nykyistä enemmän.
Käsitelty kaupunginvaltuustossa 18.6.2007
Aloite toteutunut.
”ESITYSLISTOJEN JAKO”
Minna-Maria Solanterä ja 15 muuta 19.6.2006
”Esityslistojen jako valtuutetuille on muuttunut valtuustokokousta edeltävän viikon tiistaista torstaihin. Muutos johtuu siitä, että monistuspalvelut ostetaan nykyisin Tampereelta.
Muutos kaventaa valtuutettujen mahdollisuuksia perehtyä esille tuleviin asioihin. Käytännössä jää vain kaksi päivää, perjantai ja maanantai, aikaa olla yhteydessä virkamiehiin tai muihin vastaaviin lisätietojen tai tarkennusten hankkimiseksi.
Aloitteessa esitettiin, että esityslistat ovat entiseen tapaan jaossa jo tiistaina tai valtuuston kokouspäivä muutetaan paria päivää myöhemmäksi.”
Käsitelty kaupunginvaltuustossa 9.10.2006
Vastauksessa väitettiin valtuutettujen saavan riittävästi tietoa riittävän ajoissa ja kerrottiin, että uudistettua käytäntöä jatketaan.
Vastaus ei tyydyttänyt aloitteen allekirjoittajia.
Esitimme, että esityslista jaetaan niin, että tutustumiseen jää aikaa neljä arkipäivää keskiviikosta maanantaihin.
Asiasta suoritetussa äänestyksessä esitystämme kannatti 10 valtuutettua.
”TASA-ARVOSUUNNITELMAN LAATIMINEN”
Kristiina Koskinen ja 9 muuta 12.12.2005
Aloitteessa esitettiin tasa-arvosuunnitelman laatimista kaikkiin palvelukeskuksiin osana työhyvinvoinnin edistämistä kesäkuussa 2005 voimaantulleen tasa-arvolain muutoksen edellyttämällä tavalla vähintään 30 työntekijän työpaikoilla tehtäväksi.
Käsitelty kaupunginvaltuustossa 30.1.2006
Päätettiin laatia erilliset tasa-arvosuunnitelmat siten, että koko kaupunkia koskeva perussuunnitelma on valmis 30.9.2006 mennessä.
Vastaus tyydytti aloitteen allekirjoittajia.
”TYÖLLISYYSTYÖRYHMÄN PERUSTAMINEN”
Harri Asikainen ja 6 muuta 29.3.2005
Aloitteessa todettiin Valkeakosken työttömyysasteen olevan korkeampi kuin Pirkanmaalla ja koko
Suomessa. Asian korjaamiseksi tehdyt toimenpiteet ovat osoittautuneet riittämättömiksi ja siksi aloitteessa esitettiin työllisyystyöryhmän perustamista pohtimaan ja tekemään toimenpide-ehdotuksia työllisyystilanteen parantamiseksi.
Käsitelty kaupunginvaltuustossa 20.6.2005
Vastauksessa kerrottiin Etelä-Pirkanmaalle laaditun työllisyysstrategian vuosiksi 2005-2010 sisältäen toimenpideohjelman, jonka ohjaus, toimintamallien kehittäminen ja ideointi sekä toimenpiteiden seurantavastuu on työllisyys- ja kilpailukykyryhmällä. Toisen työryhmän perustamista samoja asioita pohtimaan ei katsottu tarpeelliseksi.
Vastaus ei tyydyttänyt aloitteen allekirjoittajia, vaan esitimme, että perustettaisiin myös paikallinen työryhmä pohtimaan työllisyysasioita.
Suoritetussa äänestyksessä esityksemme sai 7 Vasemmistoliiton valtuutetun kannatuksen.